DO GÓRY

Znika wiekowa linia!


     
    Udostępnij

Likwidacja trasy kolejowej z Kamiennej Góry do Krzeszowa stała się faktem. Nasi czytelnicy alarmują nas, że w Krzeszowie z nowym rokiem z werwą ruszył demontaż infrastruktury.

Kolej Doliny Zadrny (Ziedertalbahn), obecnie linia 330, została uruchomiona 2 października 1899 roku z inicjatywy bogatego kamiennogórskiego przedsiębiorcy i potentata tekstylnego, Hermana Rinkla. Trasa łączyła Kamienną Górę z Krzeszowem, Chełmskiem Śląskim i Okrzeszynem. Niestety, po wojnie, słabnący ruch kolejowy doprowadził do zamknięcia kolei. Ostatni pociąg pasażerski przejechał na trasie do Krzeszowa na początku XXI wieku, kilkanaście lat temu. Choć istniały pomysły na wznowienie kursów, choćby na trasie Legnica – Krzeszów, nie zostały zrealizowane. W ostatnim czasie kilkukrotnie miłośnicy kolei organizowali na trasie linii nr 330 świąteczne przejazdy drezynowe oraz towarzyszące imprezy. Kilka lat temu pojawiły się plany budowy ścieżki rowerowej na trasie linii. Pomysłodawcy, gmina i miasto Kamienna Góra, aplikowali o środki na budowę trasy dla jednośladów. Nie pomogły protesty organizacji prokolejowych ani próby wpisania linii na listę zabytków przemysłowych. PKP ogłosiły w ubiegłym roku przetarg na rozbiórkę linii i sprzedaż złomu. Umowa z wykonawcą została podpisana. Lina ma zniknąć w ciągu pół roku. Efekty tych postanowień już widać.
Red. / foto: użyczone

Czytaj również

#reklama
Na kradzież przyjechał bez prawka
Policjanci z Kamiennej Góry zatrzymali mężczyznę, który przyjechał do miasta, pomimo zakazu prowadzenia pojazdów, a na dodatek okradł market.
#AKTUALNOŚCI
0
Czym dziś jest street art?
Stara Kopalnia powraca ze spotkaniami w kawiarni Sztygarówka. Tym razem zaprasza na spotkanie z jednym z autorów prac na wystawie Depercepcje - będzie gościć artystę, Piotra Saula.
#KULTURA
0
Kolędnicze festiwale
Diecezje świdnicka i legnicka tradycyjnie zapraszają na finał świętowania okresu bożonarodzeniowego podczas festiwali kolędniczych i jasełkowych. Najbliższy odbędzie się w Bolkowie w sobotę 13 stycznia. Z kolei tydzień później, 20 stycznia, krzeszowskie opactwo zaprosi na kolejną edycję Festiwalu Trzech Kultur.
#RÓŻNE
0
Orszak w Witkowie
W Święto Trzech Króli, 6 stycznia, w parafii Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Witkowie odbyła się uroczysta msza święta z udziałem młodzieży z Eucharystycznego Ruchu Młodych i dzieci. Młodzi wierni byli przebrani w piękne stroje królewskie.
#RÓŻNE
1

Komentarze

obiektywny
2018-01-18 15:51
Kamieniołom nie ma nic do trasy rowerowej, bo i tak właściciele kamieniołomu nie zamierzają wywozić urobku pociągami. Zresztą jest to mały kamieniołom. Zasoby się wyczerpią i zostaniemy ze zdegradowanym środowiskiem i ogromnym bezrobociem. Trzeba inwestować w alternatywne źródła dochodów a turystyka jest najlepszym. Niestety nasze ciemne społeczeństwo jeszcze nie nauczyło się dostrzegać korzyści płynących z zadbanego środowiska, dla większości praca = przemysł. A tak nie jest. Należy rozwijać turystyke, a ścieżka rowerowa to strzał w dziesiątkę. Skończy się budowa dróg w Polsce to i skończy się zapotrzebowanie na surowiec z kamieniołomów, a z turystyki zawsze będziemy czerpać korzyści, pod warunkiem że turyści będą chcieli do nas przyjeżdżać i będą mieli po co.
Kamieniołom
2018-01-18 08:43
No właśnie z tymi kamieniołomami jest wielki problem, bo to jedna (na szczęście już niewiele tego zostało) z tych dziedzin w której jesteśmy całkowicie niezależni, ponieważ mamy swoje zasoby. Podobnie jak w przypadku ropy, gazu i innych surowców musimy się przerzucić się na import kruszywa z zagranicy. Wtedy będą przyjeżdżać do nas turyści, bo nie będzie tych wstrętnych kamieniołomów i kopalni. Podobnie z węglem kamiennym, to także wielka tragedia że mamy go aż tak dużo i jesteśmy niezależni w kwestii produkcji energii elektrycznej. To także należy zmienić. Proponuję budować elektrownie rowerowe. Ludzie będą zdrowsi i nie trzeba będzie utrzymywać kopalni oraz wozić węgla pociągami.
Krzysiek
2018-01-17 20:38
Trudno nie zgodzić się z poniższymi wpisami. Turystyka rowerowa to przyszłość, nie tylko ruch na zdrowym powietrzu, ale i ekologia. Kamieniołomy tylko niszczą środowisko przyrodnicze. W cywilizowanych regionach już to zrozumieli i walczą z kamieniołomami, stawiając na zrównoważoną infrastrukturę. Ludzie wiedzą, że niezniszczone środowisko to więcej turystów, a więc rozwój dla całego regionu. Kamieniołom może da pracę 20 osobom, ale mnóstwo ludzi ją traci, bo turyści omijają taki region. Na pewno na rozwoju turystyki skorzysta więcej mieszkańców. Torami nie ma co się przejmować, pociągi i tak już nigdy by tamtędy nie pojechały. Dzięki temu, że lada moment powstanie S3, zwiekszy się dostepność komunikacyjna naszego regionu i mnóstwo ludzi przyjedzie z rowerami z Wrocławia, zagłębia miedziowego, Poznania, Zielonej Góry i innych regionów Polski. Do kamieniołomów na pewno by nie przyjeżdżali. Tak więc cieszmy się ze zmian na lepsze.
Janusz
2018-01-17 18:09
Zgadzam się z poniższymi komentarzami. Kamieniołomy, linie kolejowe i drogi to przeżytek. Z kamieniołomów wywożą tylko te kruszywo na nowe drogi, które zabierają teren nam na którym można by wybudować wiele ścieżek rowerowych. Powiat kamiennogórski powinien zostać prekursorem i wszelka infrastruktura drogowa oraz kolejowa powinna zostać przerobiona na ścieżki rowerowe. Ludzie z aut przesiądą się na rowery i będą o wiele zdrowsi. Nie będzie potrzeby chodzenia do lekarza, nie będzie korków i znikną wszelkie problemy. Proponuję także aby budowana droga S3 od granicy powiatu kamiennogórskiego była wykonana w formie dwupasmowej, bezkolizyjnej ścieżki rowerowej. To będzie jeszcze większy hit niż ścieżka do Krzeszowa. Do powiatu będą ściągać ludzie nie tylko z Polski i Czech, ale i z całego świata, bo każdy będzie chciał zobaczyć ten szczególny region, gdzie ludzie będą żyć w harmonii z przyrodą i rowerami.
Kocioł
2018-01-17 15:54
Zgadzam się, że ścieżka rowerowa na pewno będzie dużą atrakcją dla powiatu. Stawiajmy na rozwój turystyki, a nie kamieniołomy, które niszczą środowisko przyrodnicze czy zdezelowane tory, które nikomu nie służą. Rower to turystyka zdrowa i ekologiczna, ciesząca się coraz większą popularnością na całym świecie. Byłem kilka razy w Niemczech i widziałem takie ścieżki rowerowe po starych torowiskach po których nigdy nie pojadą już pociągi i one odżywają bo mnóstwo na nich rowerzystów, rolkarzy i spacerowiczów. Trasa do Krzeszowa wręcz idealnie nadaje się na taką cyklotrasę, a po przedłużeniu do Czech to może być hit naszego regionu. Również Czesi na pewno chętnie się wybiorą do popularnego Krzeszowa, Kamiennej Góry i dalej w Rudawy. Czesi to naród bardzo lubiący spędzać czas na na świeżym powietrzu, zimą bieżki a latem rower i piesza turystyka to u nich wręcz narodowa tradycja. Rozwój turystyki to więcej miejsc pracy na pewno dużo więcej niż daje jakiś kamieniołom pod Okrzeszynem, ponadto nie niszczymy środowiska naturalnego i inwestujemy na przyszłość.
Bonifacy
2018-01-17 08:27
Masz racje Zbysław. Asfaltowa ścieżka do Krzeszowa będzie hitem, zwłaszcza po wybudowaniu S3 do Lubawki. Do Kamiennej Góry będą ściągać rzesze samochodów, zaparkują na parkingu koło Aldiego w Kamiennej Górze i tłumnie ruszą rowerami po asfalcie do Krzeszowa. To będzie mega atrakcja na skalę europejską, a nie to co jakieś tam wieże widokowe na Borowej czy Trójgarbie. Po co tam jeździć na rowerze po już wytyczonych ścieżkach przez lasy czy pola, asfalt jest najlepszy i najbezpieczniejszy.
Przy okazji raz na zawsze zablokuje się możliwość wywozu kruszywa czy też węgla z Okrzeszyna i mieszkańcy będą już mieli święty spokój. Powiat kamiennogórski i wchodzące w jego skład gminy to potęgi gospodarcze (co było widać na noworocznym spotkaniu u burmistrza), więc potencjalnie jeden duży zakład przemysłowy mniej to pikuś. Kolejnym plusem będzie to, że brak kolei do Krzeszowa jeszcze bardziej będzie korkował drogę kołową do Krzeszowa, co pozwoli mieszkańcom powiatu poczuć się jak w prawdziwej metropolii, gdzie dojeżdżając do pracy czy szkoły też stoi się w korkach.
zbysław
2018-01-16 16:27
Pociągi do Krzeszowa na pewno już nie wrócą, więc ścieżka rowerowa to strzał w dziesiątkę. Przy tym warto pamiętać że nie będzie to typowy szlak wytyczony po leśnych drogach, tylko specjalna trasa asfaltowa przygotowana dla rowerzystów. Takie trasy na Zachodzie od dawna przyciągają tłumy rowerzystów i turystów. Na pewno tu też tak będzie, bo łączy Kamienną Górę z popularnym Krzeszowem, a po wybudowaniu dalszej części do Czech i Adrszpaskich Skał na pewno to będzie hit. Będzie można wybrać się na wycieczkę rowerową do Czech. Tak więc brawa dla Kamiennej Góry za tą inicjatywę. A mikolami nie ma co się przejmować, to zwykła banda półgłówków czasem czytam różne portale i widzę jak się żrą nawzajem między sobą. Przy czym wcale nie walczą o dobro kolei tylko hejtują nawzajem swoje linie kolejowe (jedni walczą o reaktywację jednej linii to inni ją hejtują i na odwrót) co pokazuje, że to żadni miłosnicy kolei tylko kłótliwa banda g...niarzy, co nawet pokazali w tej sprawie bardzo niskim poziomem kultury.
Zbetoniały mikol
2018-01-12 22:32
Link do artykułu pojawił się na fejsowej grupie pl.misc.kolej i już zleciała się cała chmara mikoli z całej Polski, którzy najlepiej znają temat ścieżki do Krzeszowa, a o ich stanie wiedzy na temat Kamiennej Góry (i okolic) mogą zaświadczyć komentarze pod zdjęciami na FB, w których wyrażają zdziwienie, że tu (do Kamiennej Góry) cokolwiek jeszcze kolejowego jeździ. Jeździ i to codziennie około 6000 ton kruszywa. Natomiast w sprawie Krzeszowa to wiele razy już napisano, że budowa ścieżki rowerowej na trasie gdzie mamy dwie równoległe drogi kołowe (w tym jedna bardzo słabo obciążona przez dół Czadrowa) jest wywalaniem publicznych pieniędzy w błoto. Ludzie dali sobie wmówić, że ta ścieżka nagle ściągnie tysiące turystów, którzy będą się tłumnie zjeżdżali do KG, aby sobie przejechać 7 km na rowerku do Krzeszowa. Tym bardziej, że teraz w powiecie kamiennogórskim mają szereg wytyczonych tras rowerowych i jakoś tłumów i wciąż słyszymy narzekania że mało turystów...
Robas
2018-01-12 21:03
Spokojnie, ścieżka rowerowa dalej na Czechy też pójdzie, są takie plany. Nie wszystko na raz. Zyska w ten sposób cała okolica, bo będzie wspaniała trasa z Kamiennej Góry przez Krzeszów do Skalnych Miast w Czechach. Na pewno dużo ludzi będzie z niej korzystać. Co do kamieniołomów to gdyby one były zainteresowane to już dawno wykorzystały by linię kolejową. Zresztą jest to mały zakład i zwyczajnie nie potrzebuje transportować urobku koleją. Cieszmy się że w końcu władze poszły po rozum do głowy, na przekór garstce rozwydrzonych mikoli. korzyści ze ścieżki rowerowej na pewno będą bardzo duże w przeciwieństwie do zarastających krzakami nasypów z zardzewiałymi torami. Mikole w rzeczywistości działają na szkodę naszego regionu, a uwzględnienie ich postulatów to dalszy marazm i stagnacja.
Rychu
2018-01-12 14:17
Kolej powinna nadal pozostać a powinny mieć w niej udział kamieniołomy Okrzeszyn ,które nadal będą walczyć aby transportowac kamien na budowę drog tirami powinen powiat i dwie gminy wraz z prywatnym inwestorem się dogadac o dalsze utrzymanie tej lini a nie budowę ścieżki rowerowej sypna kamienia i sciezka skończy się w Krzeszowie ,bo dalej nie widać zainteresowania aby szla na Czechy.Chore.
tereza
2018-01-12 13:11
Do Tomasz B,w jakim celu Twa ironia?
Przecież przekształcenie szlaku kolejowego w ścieżkę rowerową nie dotyczy uzywanej non stop trakcji, ale bardzo dawno nieużywanej, i nawet jakby nie zlikwidowano by jej to nikt nie podjąłby się na dużą skalę przewozów towarowych i pasażerskich w stopniu opłacalnym.
Masa ludzi jest za tym aby kolej odciążyła drogi,ale trzeba spojrzeć na to realnie i regionalnie,bo nie wszędzie takie rozwiązanie jest opłacalne.Na zachodzie tez robią kalkulacje i nie wszędzie inwestują w kolejowy
transport towarowy,pasażerski.
Do zorientowany,za to Ty jesteś w swoich wypowiedziach skrupulatnie merytoryczny.Twoje wywody dotyczace trasy kolejowej KG-Krzeszów to zwykłe mrzonki.
Malina
2018-01-12 13:09
Tomasz B czy ty żyjesz w jakimś świecie fantazji? Co tam za towary miały by być przewożone koleją? Rzeczywiście. Krzeszów i okolice mają wielki przemysł a towary by były przewożone koleją. Ha Ha.
Tomasz B
2018-01-12 09:16
Ścieżka rowerowa to przyszłość! Rodziny, zwłaszcza wielodzietne z radością pojadą do szkół i pracy rowerami. Osobliwie zimą. Również transport towarów zyska na tej inicjatywie. Przecież na Zachodzie już od dawna wozi się towary rowerami. Drewno, kruszywo, czy choćby artykuły spożywcze na paletach. Słuszną więc jest idea budowy ścieżki rowerowej w miejsce jakże nieekologicznej kolei. To jest dalekowzroczność, o której nasze dzieci przeczytają w podręcznikach.
zorientowany
2018-01-12 07:29
Kto jest trollem to widać po treści poniższych komentarzy, które nie zawierają żadnej merytorycznej wartości, ale wyzwiska i pięknie ukazują brak wiedzy w temacie.
Basu
2018-01-11 17:55
Ten "Zorientowany" to jest zwykły troll, który zaśmieca pod różnymi nickami wszystkie portale (szczególnie "Rynek Kolejowy"). Szczególnie upodobał sobie temat linii do Lwówka Śląskiego i wszędzie obraża mieszkańców tego miasta hejtując przy okazji wysiłki w celu przywrócenia pociągów do Lwówka. Hejtuje reaktywacje pociągów na dużo bardziej sensownych trasach, a walczy o pociągi tam, gdzie nie mają one najmniejszego sensu, jak do Krzeszowa? Bardzo ciekawe. To właśnie pokazuje, że z niego żaden miłośnik kolei tylko zwykły troll.
tereza
2018-01-11 13:52
Do zorientowany,Ty nie jesteś zorientowany tylko odrealniony.
Wszystko co człowiek zbuduje, a nawet to co sama natura wytworzy, człowiek musi utrzymać jeżeli chce z tego korzystać i utrzymywać w dobrym stanie uzytkowym.Ze ściezki rowerowej będzie korzystać masa ludzi.Nawet codziennie paru rowerzystów będzie z tej drogi korzystać.A jak nadejdzie lato to niejeden ta ścieżka pojedzie do pracy.
Spadnij wreszcie na ziemię i myśl pragmatycznie.
zorientowany
2018-01-11 12:36
A ścieżki rowerowej to nie należy utrzymywać? Oświetlenia tam nie ma? A może będzie tak jak na ulicy Wałbrzyskiej w Kamiennej Górze? Kto będzie utrzymywał i konserwował obiekty inżynieryjne w Kamiennej Górze, które (choć to tylko ruch pieszy i rowerowy) wymagania budowlane muszą spełniać. I nie piszcie bzdur o nasypach. Nasyp na tej trasie jest jeden w Kamiennej Górze, dalej linia kolejowa nr 330 biegnie głównie przekopami, a później od granicy gmin to już prosto przez pola. Kto pisze, że czasy linii lokalnych skończyły się dziesiątki lat może nich czasem wybierze się poza powiat, i popatrzy co się wokół dzieje.
Oko
2018-01-11 10:14
Ścieżka rowerowa i ścieżka rowerowa. Już nagle wszyscy na rowerach jeżdżą. Żebyście się czasem nie (***treść wymoderowana***).
elo
2018-01-11 09:59
Tylko teraz powinni starać się o ścieżke do Okrzeszyna. W ostatnich latach Czesi "oszaleli" na punkcie wycieczek rowerowych. Wykorzystać ten fakt i niech jeżdzą do nas i zostawiają $$$
John
2018-01-11 08:22
Bardzo dobra wiadomość. Nasyp kolejowy to była jedna wielka ruina. Teraz posłuży na nowoczesną ścieżkę rowerową.
Malina
2018-01-10 22:34
I bardzo dobrze że rozbierają. Co miłośnicy kolei w niej widzą? Toć podkłady i szyny pochodzą z czasów PRL. ścieżka rowerowa będzie 100 razy bardziej atrakcyjna niż przejazd raz do roku drezyną. A na potrzeby imprez drezynowych można było zostawić z 200-300 metrów szyn. One i tak dalej nie jeździły. A linii i tak by nikt nie wyremontował, bo kto by wyłożył miliony zł na remont żeby raz do roku przejechała drezyna czy jakaś mała lokomotywa. Linie wyremontowaną też trzeba konserwować. Wycinać krzewy i inną roślinność. Kto by to wszystko finansował? Czasy lokalnych linii kolejowych się skończyły wiele dziesiątek lat temu.
zorientowany
2018-01-10 17:36
Smutna wiadomość, aczkolwiek było to przewidzenia widząc upór w budowie ścieżki rowerowej. W notce pojawiła się kilka nieścisłość. Przetarg na rozbiórkę przeprowadziła spółka PKP S.A. (ta sama do której należy dworzec w Kamiennej Górze), a nie PKP PLK, która zarządza czynną infrastrukturą kolejową. Kolej Doliny Zadrny miała niewątpliwie dużego pecha, m.in. ze względu na położenie przygraniczne (co po II WŚ działało na jej niekorzyść) i odkrycie w Okrzeszynie pewnych pierwiastków. Więcej można przeczytać w książce "Utracone Sudety".

Dodaj komentarz

Komentarze są moderowane. Przed publikacją komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.



#reklama
#reklama
#reklama
#reklama