DO GÓRY

150 lat kolei (+ sonda)


     
    Udostępnij

Pociągi w powiecie kamiennogórskim to wiekowa tradycja. Czy mają przyszłość? W połowie sierpnia obchodziliśmy wyjątkową, niestety trochę zapomnianą rocznicę. Półtora wieku temu przez nasz powiat po raz pierwszy pomknęły lokomotywy kolei żelaznej. Kolejne lata to rozwój i ekspansja tego środka transportu. Ostatnie czasy to chwile smutnego upadku, ale też światełka nadziei.

15 sierpnia świętowaliśmy 150-lecie kolei w Sędzisławiu i Marciszowie. Obie stacje zostały otwarte właśnie tego dnia i miesiąca 1867 roku jako kolejne punkty na trasie Wrocław – Jelenia Góra (a dokładnie Zgorzelec, czyli linia kolejowa nr 274). Sędzisław za czasów niemieckich nazywał się Ruhbank, a krótko po wojnie Rąbieniec. Merzdorf po wojnie przyjął swoją obecną nazwę, czyli Marciszów.
To najstarsza linia kolejowa na terenie powiatu kamiennogórskiego. Trasa z Sędzisława do Kamiennej Góry (i dalej do Lubawki) jest dwa lata młodsza. Jeszcze później otwarte były linie do Jeleniej Góry przez Kowary czy z Marciszowa w kierunku Bolkowa oraz Kolej Doliny Zadrny do Krzeszowa i Okrzeszyna.
Przy tej okazji zachęcamy do zapoznania się z ciekawą publikacją. Portal kwartalnika „Przystanek Dolny Śląsk” opublikował biuletyn „5 najpiękniejszych tras”. Jedną z opisanych jest szlak Sędzisław – Lubawka. W wydawnictwie na stronie kolejapodolnymslasku.przystanekd.pl oraz w wydrukowanym folderze można zapoznać się z historią trasy, jej atrakcjami. Ciekawy tekst ilustrują m.in. zdjęcia Macieja Mikołajczaka z przejazdów szynobusów przez nasz region.

-------------------------
Sonda:
Zupełnie niezauważona przeszła ważna rocznica. 15 sierpnia minęło 150 lat od chwili, kiedy z dworców w Marciszowie i Sędzisławiu ruszyły pierwsze pociągi. Od tej chwili przez ponad wiek kolej przeżywała dynamiczny rozwój. Około lat 90. zaczęła jednak przegrywać z innymi środkami transportu. W Polsce zlikwidowano wiele linii, zamknięto setki dworców.
Czy Państwa zdaniem kolej odbuduje jeszcze swoją pozycję? Czy ma przed sobą przyszłość i może liczyć na powrót rzeszy pasażerów? Pytamy o to na naszym portalu rti24.pl.
PG/ foto: archiwum RTI
#reklama
Jak oceniasz działanie strefy ekonomicznej w Kamiennej Górze?
#ankieta

Czytaj również

#reklama
Dni Powiatu Kamiennogórskiego już w sobotę!
W sobotę 26 sierpnia nad kamiennogórskim zalewem w ramach obchodów Dni Powiatu Kamiennogórskiego odbędą się równolegle dwie imprezy o charakterze regionalnym.
#AKTUALNOŚCI
0
Miedzianka Fest
W przyszły weekend (25-27sierpnia) warto wybrać się do naszych sąsiadów zza miedzy w gminie Janowice Wielkie. Podczas imprezy zatytułowanej Miedzianka Fest można będzie spotkać wybitnych reporterów, obejrzeć spektakle teatralne, a także bliżej poznać historię znikającego miasta.
#RÓŻNE
0
Strzał w dziesiątkę
Kiedy Marcin Gryka wpadł na pomysł utworzenia w gminie Akademii Piłkarskiej Futgol, nie spodziewał się, że spotka się z takim zainteresowaniem. Obecnie pod jego skrzydłami szkoli się ponad 50 adeptów futbolu w wieku 5-13 lat. To dzieci z naszej gminy i okolic.
#AKTUALNOŚCI
0
Muzyka na zamku
Do końca tygodnia trwa XIV Międzynarodowy Festiwal Ensemble im. Księżnej Daisy. Muzyki można posłuchać w Zamku Książ w Wałbrzychu.
#KULTURA
2

Komentarze

bernni
2017-09-02 00:20
Trzeba nakazać USTAWOWO współfinansowanie gminie i powiatowi,w końcu to kolej Państwowa a nie prywatna.A,ŻE Dolnośląskie to Prawidłowo,w końcu to Dolny Śląsk.
Czytelnik
2017-08-24 20:37
Odpowiedzią na pytanie może być porównanie rozkładów jazdy z Sędzisławia np. z 2005 roku i obecnie. 12 lat temu do Wrocławia w ciągu doby było kilka pociągów jadących około 3 godziny (z Sędzisławia), a obecnie mamy ich prawie 20 dziennie w tym bezpośrednie Intercity do Przemyśla, Warszawy,Gdyni czy Białegostoku. Koleje Dolnośląskie niedługo zaczną eksploatować pięcioczłonowe ezt, które w końcu rozładują tłok w pociągach m.in. do Jeleniej Góry. Natomiast w Kamiennej Górze władza chyba żyje w innym świecie. W odpowiedzi na pismo Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych dotyczące uruchomienia pociągów do Lubawki(można je zobaczyć na ich profilu FB) wyczytamy, że[...] "Gminy Miejskiej oraz gmin ościennych i Starostwa nie stać jest na odbudowę i eksploatację linii oraz organizacje przewozów pasażerskich" [...]. Od kiedy to linię kolejową do Lubawki trzeba odbudowywać? To urzędnicy nie wiedzą, że aż do Trutnova i to właśnie przez KG i Lubawkę kursuje szynobus? A może jest im głupio, że PKP PLK inwestuje w Kamiennej Górze więcej pieniędzy niż wyniosły np. inwestycje Gminy Miejskiej z 2016 roku? Oczywiście na koniec jest jeszcze uszczypnięcie RTI, za że jest tam nieprawdziwa i niesprawdzona informacja, szkoda tylko że nie podano konkretnych kontrargumentów. Cóż patrząc na postępowanie burmistrza i jego urzędników redaktor naczelny RTI nie musi się zbytnio wysilać na pomysły felietonów, skoro samorządowcy na bieżąco podrzucają mu tematy.

Dodaj komentarz

Komentarze są moderowane. Przed publikacją komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.



#reklama
#reklama
#reklama
#reklama